Cynamon, świąteczny smak i aromat

Cinnamon in closeup

Cynamon (Cinnamomum verum) jest drzewem należącym do rodziny Lauraceae, które rośnie w Indiach, Indonezji, Sri Lance, Brazylii oraz Wietnamie i Egipcie. Jest jedną z najstarszych przypraw, która powstaje przez wysuszenie kory drzewa. Wiecznie zielone drzewo cynamonowe osiąga rozmiary do około 10 metrów wysokości. Charakterystyczny smak i aromat cynamonu powoduje, że jest on częstym gościem w naszej kuchni, zwłaszcza w ten świąteczny czas.

Jaki cynamon wybrać?

Mimo, że istnieją cztery główne odmiany cynamonu, to dwie z nich: Cejloński i Cassia są zdecydowanie najpowszechniejsze. Najbardziej cenionym jest cynamon Cejloński z uwagi na swój słodki smak. Odmiana ta jest bardziej miękka i podatna na zmielenie. Jest jednak dostępna przeważnie w sklepach specjalistycznych. Odmiana Cassia zaś, jest zdecydowanie bardziej twarda i ciemniejsza. Zazwyczaj właśnie ona gości w naszych sklepowych.

Do czego dodać cynamon?

Cynamon ma przyjemny, słodkawy, korzenny zapach i smak. Najważniejszym jego składnikiem są olejki lotne, garbniki, żywice, śluzy oraz skrobia. Przyprawa ta jest powszechnie wykorzystywana w gastronomii. Nadaje się do dań słodkich, jak również pikantnych. Stosuje się ją do jagnięciny, do potraw z ryżu, deserów czy ciast orzechowych a także do piwa grzanego. Cynamon w laskach natomiast dodaje się głównie do kompotów i soków owocowych oraz win.

Cynamon znany od wieków

Cynamon był wykorzystany do celów leczniczych od najdawniejszych czasów. W tradycyjnej medycynie chińskiej stosowano go w zwalczaniu przeziębień, wzdęć, nudności czy biegunki. Używany był także na poprawę apetytu oraz jako przyprawa dodająca energii i witalności. Należy pamiętać, że niektóre odmiany cynamonu zawierają duże ilości kumaryny, związku, który może uszkadzać wątrobę. Sprawdzajmy zatem, czy kumaryna znajduje się w produktach z cynamonem, a także w samych przyprawach, kupowanych przez nas samodzielnie.

Dlaczego warto zaprosić cynamon do naszej świątecznej kuchni ?

  • Starta kora drzewa cynamonowego łagodzi dolegliwości trawienne i zapobiega nudnościom, wzdęciom i biegunkom.
  • Jest doskonałym źródłem manganu, błonnika, żelaza i wapnia.
  • Badania wykazały, że zaledwie 1/2 łyżeczki cynamonu dziennie może obniżać poziom złego cholesterolu LDL.
  • Częste i regularne spożywanie potraw z dodatkiem sproszkowanej kory drzewa cynamonowego sprawia, iż zmniejsza się zagrożenie zachorowania na cukrzycę typu II. Niektóre badania sugerują, że cynamon może mieć wpływ na regulację poziomu cukru we krwi.
  • Cynamon wykazuje zdolności wspomagające, przy leczeniu nadmiernej kolonizacji grzybiczej przewodu pokarmowego.
  • Badania dowodzą, że aromat cynamonu poprawia funkcje poznawcze oraz pamięć.
  • Naukowcy donoszą, że cynamon zwalcza bakterie E.coli. Dodawany do żywności, hamuje bowiem rozwój bakterii i psucie się żywności, co czyni go naturalnym konserwantem.
  • Nadaje niepowtarzalny smak potrawom.

W ten Świąteczny czas warto zatem, oprócz Mikołaja zaprosić do stołu także tę korzenną przyprawę, która swym charakterystycznym aromatem pozwoli oddać się magii Świąt.

Mgr inż. Monika Turniak, dietetyk

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę